Rysk blogg och svenska grenadjärmössor

Grenadjärmössa från De la Gardies regemente som förlorades till ryssarna.

Jag blev nyligen tipsad om en rysk blogg som har mycket intressant information om stora nordiska kriget: http://rusmilhist.blogspot.com 

Bland annat har den en redovisning av fem svenska grenadjärmössor som togs av ryssarna. Den mest kända av dem syns på bilden ovan (som är länkad till det aktuella blogginlägget. Enligt Erik Bellander tillhörde den här mössan en grenadjär vid kapten Dannefelts kompani som ingick i De la Gardies estländska regemente. Lars-Eric höglund ifrågasatte detta med hänvisning till att mössan hade röda uppslag medan De la Gardies regemente hade gula uppslag 1707. Däremot hade Narvas garnisionsregemente röda uppslag och eftersom den främre fliken innehåller Estlands vapen identifierade han mössan med detta regemente istället. Höglunds förargerliga misstag var att han tydligen inte kände till att det på mössans baksida står att mössan tillhörde Dannefelts kompani, och detta namn innebär att regementstillhörigheten inte kan vara någon annan än De la Gardies.

För att strö ytterligare salt i Höglunds sår finns det ännu ett skäl till varför mössan inte kunde tillhöra Narvas garnisionsregemente. Vid denna tid räknades nämligen Narva till Ingermanland och regementet som låg i garnison vid flera ingermanländska fästningar skulle inte ha haft Estlands vapen som symbol.  Så jag var redan innan jag läste den ryska bloggen skeptisk till Höglunds identifiering, men jag kunde inte komma på något bättre alternativ om nu färgen var felaktig för De la Gardies regemente.

Fast om  mössan bevisligen tillhörde De la Gardies regemente innebär det ju att deras regementsfärg måste ha varit röd före 1707.  Detta är en spännande slutsats eftersom den ger stöd åt något som jag har misstänkt ända sedan jag gjorde sidan om svenska arméns uniformer i slaget vid Ljesna. De regementen som ingick i den armén hade vid krigets början en stor spridning när det gällde uniformsfärger, men alla uniformsuppgifter som låg nära i tid till slaget vid Ljensa  tydde på ett extremt enhetligt blågult utseende. De finska kavalleriregementena med grå rockar i början av kriget hade blå rockar 1708. De finska infanteriregementenas uppslagsfärger som i början av kriget varierade mellan gult, rött och vitt var 1708 bara gula. Tremänningarnas grå rockar hade blivit blå. Och nu visar det sig att även De la Gardies regemente fick sin gamla blåröda uniform utbytt mot en enhetlig blågul vid tiden för Lewenhaupts fälttåg. Detta innnebär att jag nu är än mer skeptisk till att Livländska adelsfanan skulle ha haft grå rockar vid Ljesna.

 Men för att återgå till själva mössan så får man en tankeställare av att se fotografiet av den. Fotot ser nämligen inte alls ut som på alla teckningar av mössan som jag tidigare har stött på (Göte Göransson i Karoliner, Sören Henriksen i Höglunds bok och David Rickman i ospreyboken om Poltava). Teckningarna visar en typisk mitra av tyg med tofs längst upp, men på fotot har mössan en luva som inte hänger ihop med framskärmen, och det får en att undra ifall någon av de svenska grenadjärmössorna hade ett utseende som liknade Prince Augusts tennfigurer.  Jag får allt färre skäl för att överhuvudtaget göra grenadjärer till min tennsoldatssamling. I den skala jag använder mig av är det inte heller nödvändigt att ha grenadjärer.

De två förstnämnda teckningarna kan ni se på denna sida. David Rickmans teckning ser ni bredvid. Jag har klagat på Angus Konstams böcker om stora nordiska kriget förut och även denna bild kan läggas till den långa listan av fel. Göte Göransson och David Rickman har båda varsin variant av felaktig färgsättning på mössan (Sören Henriksons teckning är svartvit). Men Rickman har gjort det underliga misstaget att avbilda uniformen i övrigt som blågul trots att mössan har röda uppslag. Att rocken inte är uppvikt nedtill är ett vanligt misstag i bilder på svenska grenadjärer och det tycks gå tillbaka till över hundra år gamla illustrationer som okritiskt har kopierats av sentida illustratörer. Även detta har den ryska bloggen skrivit om.

This entry was posted in Litteratur, Uniformer. Bookmark the permalink.