Förra veckan gjorde jag klar en sida som innehåller all tillgänglig information om färgen på karolinska halsdukar. Mina uniformsikoner har uppdaterats med den informationen så att de nu innehåller fullständiga målningsbeskrivningar för tennsoldater. Som nämnts tidigare finns det mycket halsduksinformation i Erik Bellanders verk som inte nämns i Höglunds bok. Och på senare tid har även Anders Larsson bidragit med mer information i sin bok om karolinska munderingar.
Även om ämnet är väldigt smalt så är jag rätt nöjd med sidan. För nu har jag hittat ett format som jag kan använda i framtiden för att redovisa fördelningen av andra typer av uniformsplagg och utrustningsdetaljer. Jag har en del idéer, men det kommer tidigast att bli nästa år som något sådant blir av.
Men nu över till något helt annat…
Kopparsticket ovan har Lars-Eric Höglund använt som argument för att den karolinska uniformen ännu under 1706 hade ett äldre utseende. De soldater som står på vakt bör rimligen vara Karl XII:s drabanter eftersom de har ryttarstövlar, men deras hattar är inte trekantiga och rockskörten är inte uppvikta. Tittar vi närmare på drabanterna (i en kopia med bättre bildkvalitet) ser vi dock fler underligheter.
För det första har drabanterna ingen krage på sina rockar. Drabantkåren är en avknoppning från Livgardet som hade krage på manskapsrockarna redan under 1670-talet. Drabanterna var dessutom samtliga officerare så de skulle definitivt ha haft krage.
För det andra är ficklocken rektangulära och har inte det typiska karolinska femkantiga utseendet som Livgardet hade redan på 1690-talet.
För det tredje framstår ärmuppslagen som ”osvenska”. Jag är osäker ifall längden på ärmuppslagen är felaktig. Det är nämligen möjligt att de minskade i storlek under krigets gång tills de fick den storlek som de bevarade rockarna från det norska fälttåget har, och på kopparsticket är de faktiskt mindre än August den starkes. Men en detalj som de inte bör ha haft är en knapp på vardera uppslag, vilket man kan skymta på drabanterna (om man förstorar bilden) och som syns väldigt tydligt på Karl XII.
Så vad är slutsatsen av detta? Jo, jag tror inte att den som gjorde kopparsticket visste hur svenska uniformer såg ut och gissade att de såg ut som tyska soldater i största allmänhet (i de franska och spanska arméerna var trekantiga hattar etablerade sedan länge). I Karolinska förbundets årsbok 2022 finns faktiskt en artikel om hur svenskarna använde flygblad för att sprida propaganda i Tyskland under vistelsen i Sachsen. Dessa trycktes inte där den svenska armén befann sig utan av förläggare i till exempel Nürnberg som använde sig av lokala förmågor för att göra illustrationerna. Konstnären lär väl i detta fall ha haft tillgång till bilder på Karl XII och August den starke så därför är de mer porträttlika. Men Karl XII har handskar på sig i sina porträtt så det är svårt att uppfatta hur hans ärmuppslag såg ut vid den här tiden.
Altranstädt-bilden kan man därför ignorera när man ska bedöma den karolinska uniformens evolution. Porträttet ovan på Karl XII avbildar honom också med den ”yngre uniformen” 1706 och jag har mycket svårt att tro att drabanterna inte skulle ha haft samma snitt på sina rockar som Karl XII.
Schildts målning av drabanterna vid Düna är nog den som mest stämmer överens med deras utseende under krigets första år. De hade mest troligt knappar på uppslagen då räkenskaperna nämner att uniformen ska ha 10 små knappar utöver de 32 stora förgyllda. Det nämns inget om att drabanterna ska ha fått ut någon ny uniformering men det borde dem garanterat ha fått kring tiden då den yngre uniformen infördes kring 1706 eftersom de alltid låg i framkant gällande uniformer och vapen.
Maila gärna om du vill prata drabanter då jag håller på att forska i dem och för tillfället håller på att skapa en menig drabantuniform M/1699.