Dåliga nyheter från Ryssland

Den ryska militärhistoriska bloggen Oderint Dum Probent publicerade igår oroväckande information om historikern Alexander Bespalov. Det är denne historiker som Lars-Eric Höglund samarbetade med när han skrev om den ryska arméns uniformer. Tydligen är Bespalovs viktigaste bidrag till rysk forskning en artikel om den ryska hjälpkår som bistod Sachsen 1704-06. Beskrivningen av dess styrka och uniformer utgör ett eget avsnitt i Höglunds bok och tillsammans med uppgifter från Oskar Sjöströms bok om slaget vid Fraustadt använde jag den informationen till en sida på Tacitus.nu. Fast har jag tolkat kommentarerna på den nämnda bloggen rätt så kommer även Sjöströms uppgifter från Bespalov.

Så vad är problemet? Jo, enligt Gromoboy (= Vlad Velikanov) som är upphovsmannen till bloggen så är Bespalovs artikel ett fuskverk:

“Bespalov falsified both the list of regiments & data about its uniforms. The most of regiments never were a part of the Corps or acted in Poland. Archive documents state very clear about Corps organization & it doesn’t meet with Bespalov’s data.”

Istället för sjutton regementen skulle hjälpkåren som mest ha bestått av elva regementen. Så för mig innebär detta att jag har ytterligare en sida som är i stort behov av revidering.

Att ryska historieböcker skrivna under sovjettiden är opålitliga är ingen hemlighet, men jag trodde att detta förändrades med Sovjetunionens fall. Tyvärr tycks det fortfarande vara vanligt att hitta konstigheter i ryska böcker.  Svensk militärhistoriskt bibliotek publicerade till exempel för ett par år sedan en bearbetad översättning av Valerij Moltusovs bok om slaget vid Poltava. Trots ett samarbete med flera svenska historiker skrev Moltusov att det svenska infanteriet bestod av 24 bataljoner (istället för 18) och att 18 av dessa deltog i slutstriden (istället för 12). Bertil Wennerholm skrev kommentarer till översättningen och han konstaterade att Moltusovs uppgifter inte hade något stöd i vare sig svenska eller ryska källor. Den bibliografiska genomgången som Moltusov tillhandahöll visar också att siffrorna för den svenska arméns styrka varierar på ett till synes godtyckligt sätt i verk skrivna av ryska historiker. Det tycks därför finnas god anledning att än idag ta rysk historieskrivning med en nypa salt.

Vlad Velikanov har i sin blogg bara sågat Alexanders Bespalovs forskning om den ryska hjälpkåren. Men om Bespalov är opålitlig på det området så undrar man ju ifall det går att lita på de övriga uniformsuppgifter som han har tillhandahållit Lars-Eric Höglund. Jag får allt större skäl till att avvakta med att måla ryska tennsoldater tills mer litteratur publiceras på språk som jag kan läsa.

Snarare än att öka kommer antalet ryska tennsoldater i min samling att minska den närmaste tiden. Mina fyra Preobrazjenska grenadjärer har felaktiga mössor och kommer därför att konverteras till svenska karpus-soldater. Till skillnad från min stora Östgötaskvadron har jag dessutom inget intresse av att successivt utöka den stora ryska skvadronen till skala 1:1. Men det känns inte meningsfullt att ha en ensam skvadron i en helt annan skala än de övriga enheterna och jag vill inte heller stycka upp den i mindre skvadroner. Istället lutar jag åt att måla om dem till bohuslänningar, 20 ryttare i min lilla skala skulle motsvara de 504 man som Bohusläns dragonskvadron bestod av .

This entry was posted in Litteratur. Bookmark the permalink.

4 Responses to Dåliga nyheter från Ryssland

  1. Christopher Engvers says:

    Detta var synnerligen dåliga nyheter! Jag blir bara matt när jag tänker på att de ryssar jag hittills målat upp (26 bataljoner/42 skvadroner), troligtvis är felaktiga då jag har använt mig av A. Bespalovs uppgifter.
    Vad gäller V. Moltusovs uppgifter om svenska styrkeförhållanden vid Poltava har jag alltid tagit dom med en nypa salt och helt litat på svenska källor. Ryssar är ju ökända för att alltid förringa motsidans segrar och förstora sina segrar (to lie like a bulletin!).
    Ja, jag får väl göra som du Örjan; släppa målandet av ryssarna tills vidare och komplettera svenskarna istället. Frågan är ju när/om det någonsin kommer ett verk om ryska uniformer som man kan lita på…V. Velikanov kanske! (optimist!!!) 🙂

  2. Henrik Andersson says:

    Avvakta. Sista ordet är nog inte sagt i den ryska uniformsdebatten.
    Fast bohusläns gröna är ju mina favoriter.

  3. Bengt Nilsson says:

    Jag tror inte att Oskar Sjöström använde Bespalovs uppgifter, i alla fall inte när det gällde förbandens namn, placering m.m. Jag tittade på en del av samma Patkulhandlingar som Velikanov hänvisar till och dessutom fanns det i Dresden diverse arkivmaterial som belyste även den ryska kåren. Om Oskar har något om uniformernas färg minns jag inte på rak arm.

  4. Örjan Martinsson says:

    Tack, då är det alltså bara de korrekta uniformsuppgifterna som jag saknar för att kunna rätta min sida. Velikanov har ju på sin blogg redovisat den korrekta sammansättningen av hjälpkåren för år 1704.

Comments are closed.