Att skära eller att inte skära – del 2

Jag har börjat måla de 36 musketerare som krävs för att göra min slaglinje vid Poltava enhetlig. Hela eller delar av truppen kommer därför att vara färdiga nästa vecka.

Dessa tennsoldater har fått vänta länge på att bli målade eftersom jag göt dem redan i december. För att underlätta gjutningen valde jag den gången att ventilera en av mina två 901-formar.  Varje form är unik och i den ena är det den stående musketeraren som är besvärlig medan det är den knästående musketeraren som vållar problem i den andra.  Jag har tidigare beskrivit mina erfarenheter med att ventilera formar och kom då fram till att ventilerade formar ger en snabbare startsträcka men att när man väl hittat de rätta ställena att placera klämmorna så blir skillnaden väldigt snabbt. Eftersom en ventilerad form ger merarbete då man ska klippa bort kanaler och fila bort reseterna av dem så tyckte jag då att det inte var värt besväret. Men då testade jag en form som bara bestod av en enda figur. När formen består av två figurer som man vill gjuta samtidigt är det inte så lätt att placera klämmorna så att man får två lyckade gjutningar varje gång.

För min nya 901-form, där det är den knästående musketeraren som är besvärlig, lyckades jag aldrig placera klämmorna så att båda figurerna kunde gjutas samtidigt. Detta innebar att gjutningen tog dubbelt så lång tid eftersom jag behövde lika många av båda sorterna. Jag beslöt därför att återigen ventilera en form och denna gång var resultatet ännu bättre än förra gången. För nu skar jag inte ut en bred kanal som gick ända fram till det besvärliga stället. Den allra sista biten blev bara ett litet  jack med kniven (inget gummi togs bort). Jag var osäker ifall det skulle räcka för att få bort luftfickan men det visade sig funka hur bra som helst. Bilden nedan visar hur det ser ut efter nästan varenda gjutning:

Genom att kanalen bara är en liten spricka vid det kritiska stället flyter ingen metall ut i luftkanalen. Och detta innebär att det inte bildas någon utstickande bit som behövs filas bort. Kan man göra kanaler som ger ett sådant resultat så är det dumt att inte ventilera formarna!

This entry was posted in Övrigt. Bookmark the permalink.